ش‍ن‍اس‍ی‍ای‍ی‌ و اع‍ت‍ب‍ارس‍ن‍ج‍ی‌ ش‍اخ‍ص‌ه‍ای‌ ارزی‍اب‍ی‌ ب‍ه‍ره‌وری‌ پ‍ژوه‍ش‍ی‌ پ‍ژوه‍ش‍گ‍ران‌ و دان‍ش‍گ‍اه‌ه‍ای‌ ک‍ش‍ور

نام نویسنده :رض‍ای‍ی‌، م‍ی‍ن‍ا

مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد

استاد مشاور: س‍ع‍ی‍د اس‍دی‌

استاد راهنما: ع‍ب‍دال‍رض‍ا ن‍وروزی‌ چ‍اک‍ل‍ی‌

سال انتشار: 1391

چکیده

ت‍وج‍ه‌ ب‍ه‌ اه‍داف‌ و م‍اه‍ی‍ت‌ م‍وض‍وع‌، ای‍ن‌ پ‍ژوه‍ش‌ از ن‍وع‌ پ‍ی‍م‍ای‍ش‍ی‌ اس‍ت‌ و ب‍رای‌ ش‍ن‍اس‍ای‍ی‌ ش‍اخ‍ص‌ه‍ای‌ ارزی‍اب‍ی‌ ب‍ه‍ره‌وری‌ پ‍ژوه‍ش‍ی‌ دان‍ش‍گ‍اه‌ه‍ا و پ‍ژوه‍ش‍گ‍ران‌ از روش‌ اس‍ن‍ادی‌ اس‍ت‍ف‍اده‌ ش‍ده‌ اس‍ت‌. ن‍م‍ون‍ه‌ی‌ پ‍ژوه‍ش‌ ش‍ام‍ل‌ 80 ن‍ف‍ر از پ‍ژوه‍ش‍گ‍ران‌ ب‍رت‍ر ک‍ش‍وری‌ در 2س‍ال‌ اخ‍ی‍ر1390)- (1389، از 4ح‍وزه‌ی‌ م‍وض‍وع‍ی‌ ع‍ل‍وم‌ ان‍س‍ان‍ی‌، ع‍ل‍وم‌ پ‍ای‍ه‌، ع‍ل‍وم‌ پ‍زش‍ک‍ی‌ و ف‍ن‍ی‌-م‍ه‍ن‍دس‍ی‌ و 60 ن‍ف‍ر از م‍دی‍ران‌ و م‍ع‍اون‍ان‌ پ‍ژوه‍ش‍ی‌ 3ن‍وع‌ دان‍ش‍گ‍اه‌ ج‍ام‍ع‌، ص‍ن‍ع‍ت‍ی‌ و ع‍ل‍وم‌ پ‍زش‍ک‍ی‌ ب‍ودن‍د. اب‍زار گ‍ردآوری‌ داده‌ه‍ا، 2پ‍رس‍ش‍ن‍ام‍ه‌ی‌ م‍ح‍ق‍ق‌ س‍اخ‍ت‍ه‌ ب‍ود. ی‍ک‍ی‌ از پ‍رس‍ش‍ن‍ام‍ه‌ه‍ا ح‍اوی‌ 47 ش‍اخ‍ص‌ ب‍رای‌ ارزی‍اب‍ی‌ ب‍ه‍ره‌وری‌ پ‍ژوه‍ش‍ی‌ پ‍ژوه‍ش‍گ‍ران‌ و پ‍رس‍ش‍ن‍ام‍ه‌ی‌ دی‍گ‍ر ح‍اوی‌ 48 ش‍اخ‍ص‌ ب‍رای‌ ارزی‍اب‍ی‌ ب‍ه‍ره‌وری‌ پ‍ژوه‍ش‍ی‌ دان‍ش‍گ‍اه‌ه‍ا ب‍ود ک‍ه‌ روای‍ی‌ آن‌ه‍ا ت‍وس‍ط اس‍ات‍ی‍د ع‍ل‍م‌س‍ن‍ج‍ی‌ و م‍ت‍خ‍ص‍ص‍ان‌ م‍وض‍وع‍ی‌، ت‍أی‍ی‍د ش‍د. ب‍رای‌ ب‍ررس‍ی‌ پ‍ای‍ای‍ی‌ پ‍رس‍ش‍ن‍ام‍ه‌ه‍ا، ض‍ری‍ب‌ آل‍ف‍ای‌ ک‍رون‍ب‍اخ‌ آن‌ه‍ا م‍ح‍اس‍ب‍ه‌ ش‍دک‍ه‌ م‍ق‍دار 96/0 ب‍رای‌ پ‍ای‍ای‍ی‌ پ‍رس‍ش‍ن‍ام‍ه‌ی‌ پ‍ژوه‍ش‍گ‍ران‌ و م‍ق‍دار 97/0 ب‍رای‌ پ‍ای‍ای‍ی‌ پ‍رس‍ش‍ن‍ام‍ه‌ی‌ دان‍ش‍گ‍اه‌ه‍ا ب‍ه‌ دس‍ت‌ آم‍د. پ‍اس‍خ‌ ب‍ه‌ س‍ؤال‌ه‍ا و آزم‍ودن‌ ف‍رض‍ی‍ه‌ه‍ای‌ پ‍ژوه‍ش‌ در دو س‍طح‌ آم‍ار ت‍وص‍ی‍ف‍ی‌ و اس‍ت‍ن‍ب‍اطی‌ ان‍ج‍ام‌ گ‍رف‍ت‌. در س‍طح‌ آم‍ار ت‍وص‍ی‍ف‍ی‌ از ف‍راوان‍ی‌، م‍ی‍ان‍گ‍ی‍ن‌ و ان‍ح‍راف‌ م‍ع‍ی‍ار و در س‍طح‌ آم‍ار اس‍ت‍ن‍ب‍اطی‌ از آزم‍ون‌ه‍ای‌ ت‍ح‍ل‍ی‍ل‌ واری‍ان‍س‌، ح‍داق‍ل‌ اخ‍ت‍لاف‌ م‍ع‍ن‍ی‌دار و ف‍ری‍دم‍ن‌ اس‍ت‍ف‍اده‌ ش‍د. ی‍اف‍ت‍ه‌ه‍ای‌ پ‍ژوه‍ش‌ ن‍ش‍ان‌ داد ک‍ه‌ ب‍رای‌ پ‍ژوه‍ش‍گ‍ران‌ ح‍وزه‌ی‌ ع‍ل‍وم‌ان‍س‍ان‍ی‌ ش‍اخ‍ص‌ه‍ای‌ م‍رب‍وط ب‍ه‌ ک‍ت‍اب‌ اه‍م‍ی‍ت‌ زی‍ادی‌ دارد درح‍ال‍ی‌ک‍ه‌ ب‍رای‌ پ‍ژوه‍ش‍گ‍ران‌ ع‍ل‍وم‌ پ‍ای‍ه‌ و ع‍ل‍وم‌ پ‍زش‍ک‍ی‌، ش‍اخ‍ص‌ه‍ای‌ م‍رب‍وط ب‍ه‌ م‍ق‍ال‍ه‌ اه‍م‍ی‍ت‌ ب‍ی‍ش‍ت‍ری‌ ن‍س‍ب‍ت‌ ب‍ه‌ س‍ای‍ر ش‍اخ‍ص‌ه‍ا دارد و از ن‍ظر پ‍ژوه‍ش‍گ‍ران‌ ف‍ن‍ی‌-م‍ه‍ن‍دس‍ی‌ ش‍اخ‍ص‌ه‍ای‌ م‍رب‍وط ب‍ه‌ اخ‍ت‍راع‍ات‌ و طرح‌ه‍ای‌ ت‍ح‍ق‍ی‍ق‍ات‍ی‌ ن‍س‍ب‍ت‌ ب‍ه‌ س‍ای‍ر ش‍اخ‍ص‌ه‍ا از اع‍ت‍ب‍ار ب‍ی‍ش‍ت‍ری‌ در ارزی‍اب‍ی‌ ب‍ه‍ره‌وری‌ پ‍ژوه‍ش‍ی‌ پ‍ژوه‍ش‍گ‍ران‌ ب‍رخ‍وردار اس‍ت‌. ب‍ررس‍ی‌ اع‍ت‍ب‍ار ش‍اخ‍ص‌ه‍ای‌ ارزی‍اب‍ی‌ ب‍ه‍ره‌وری‌ پ‍ژوه‍ش‍ی‌ دان‍ش‍گ‍اه‌ه‍ا ن‍زد م‍دی‍ران‌ و م‍ع‍اون‍ان‌ پ‍ژوه‍ش‍ی‌ دان‍ش‍گ‍اه‌ه‍ای‌ م‍خ‍ت‍ل‍ف‌ ن‍ش‍ان‌ داد ب‍ه‌ طور ک‍ل‍ی‌، در 3ن‍وع‌ دان‍ش‍گ‍اه‌ ج‍ام‍ع‌، ص‍ن‍ع‍ت‍ی‌ و ع‍ل‍وم‌ پ‍زش‍ک‍ی‌ ش‍اخ‍ص‌ ص‌ن‍س‍ب‍ت‍ ش‍اخ‍ص‌ ه‍رش‌index) - (hدان‍ش‍گ‍اه‌ ب‍ه‌ ش‍اخ‍ص‌ ه‍رش‌ ک‍ل‌ دان‍ش‍گ‍اه‌ه‍ا، ب‍ه‌ ت‍ف‍ک‍ی‍ک‌ گ‍روه‌ آم‍وزش‍ی‌╗ اع‍ت‍ب‍ار زی‍ادی‌ در ارزی‍اب‍ی‌ ب‍ه‍ره‌وری‌ پ‍ژوه‍ش‍ی‌ دان‍ش‍گ‍اه‌ه‍ا دارد.

امکان سنجی ایجاد کتابخانه دیجیتالی از دیدگاه مدیران، معاونان پژوهشی و مسئولان کتابخانه های دانشگاه تبریز و ارائه الگوی پیشنهادی

نام نويسنده: حیدر تأمیني، ميترا

مقطع تحصيلي : ک‍ارش‍ن‍اس‍ی‌ ارش‍د

استد راهنما : مهردخت وزیر پورکشمیری

سال انتشار : 1389

چكيده :

 

هدف از انجام پژوهش حاضر  امکان سنجی ایجاد کتابخانه دیجیتالی و سنجش نیروی انسانی و تجهیزات رایانه ای ، بودجه و ... در دانشگاه تبریز می باشد  .پژوهش حاضر به روش پیمایشی توصیفی و به صورت کتابخانه ای و میدانی  و با ابزارهای پرسشنامه و مصاحبه  انجام گرفته است . جامعه آماری این پژوهش شامل روسا ، معاونان پژوهشی و روسای کتابخانه های 14 دانشکده و مسئولان  کتابخانه مرکزی دانشگاه است .پرسشنامه طراحی شده شامل 62 سوال بسته اکثراً در مقیاس لیکرت  و 2 سوال باز بود که بین 41 مدیر توزیع و در نهایت 36 پرسشنامه جمع آوری گردید و از طریق نرم افزار SPSS  و Excel  مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت .

 یافته های پژوهش نشان می دهد که با وجود  میزان پایین آشنایی و استفاده مسئولان از کتابخانه های دیجیتالی ، 68 درصد آن ها معتقدند که کتابخانه دیجیتالی با ارائه خدمات بهتر به کاربران همراه خواهد بود و 97درصد تمایل خود را برای ایجاد آن اعلام کرده اند. مسئولان دانشگاه  هدف از ایجاد کتابخانه دیجیتالی را دسترسی سریعتر و بیشتر به منابع اعلام کرده و اولویت های دیجیتالی کردن منابع کتابخانه ای را نشریات لاتین ،پایان نامه های فارسی و کتاب های چاپی لاتین برشمرده اند . 58درصد فراهم آوری منابع الکترونیکی و 41درصد خرید تجهیزات را از برنامه های خود دانسته اند.  60درصد مسئولان نیز روند دیجیتال سازی منابع را ،دیجیتال سازی منابع با استفاده بالا بیان کرده اند . 66درصد مسئولان ،تجهیزات سخت افزاری و 52درصد تجهیزات نرم افزاری دانشگاه را در حد متوسطی بیان کرده اند.  بیشترین تمرکز تجهیزات در کتابخانه مرکزی با  کامپیوتر (150عدد) ، اسکنر و سرور های قوی است اصلی ترین مشکل ایجاد کتابخانه دیجیتالی از دیدگاه مسئولان ، نیروی انسانی متخصص مورد نیاز (69درصد)و كمبود بودجه جهت پشتيباني و تبديل منابع چاپي به منابع ديجيتالي (61درصد) اعلام شده است .

در نهایت علاوه بر ارائه پیشنهاد های کاربردی و  آتی ، الگوی پیشنهادی جهت ایجاد کتابخانه دیجیتالی طراحی گردید .

بررسی میزان استفاده از فناوری اطلاعات در کتابخانه های دانشگاهی شهر زنجان

نام نويسنده: سالارپور، هدی

مقطع تحصيلي : ک‍ارش‍ن‍اس‍ی‌ ارش‍د

استد راهنما : حجت الله حسن لاریجانی

سال انتشار : 1388

چكيده :

 

این پژوهش به روش پیمایشی - توصیفی و با هدف تعیین میزان استفاده از فناوری های اطلاعاتی در کتابخانه های دانشگاهی شهر زنجان انجام شده است. جامعه پژوهش شامل کلیه کتابخانه های دانشگاهی شهر زنجان (19 کتابخانه) می باشد. ابزار اندازه گیری در این تحقیق پرسشنامه می باشد و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS انجام شد.

یافته های پژوهش حاکی از آن است که بیشترین امکانات سخت افزاری در کتابخانه ها شامل کامپیوتر (19 کتابخانه)، چاپگر (18 کتابخانه)، بلندگو و سی دی رایتر (15 کتابخانه)، تلفن (14 کتابخانه) و بیشترین امکانات نرم افزاری موجود شامل نرم افزار جامع کتابخانه (15 کتابخانه) و CD-ROM آموزشی (13 کتابخانه) می باشد. بیشترین استفاده از منابع الکترونیکی در کتابخانه های دانشگاهی، مربوط به کتاب الکترونیکی به صورت CD (6/52 %) و مجلات الکترونیکی (1/42 %) می باشد. همچنین نرم افزار مورد استفاده در اکثر کتابخانه های دانشگاهی، نرم افزار شرکت پارس آذرخش ( 50 %) می باشد. در دو بخش فهرست نویسی و اطلاع رسانی (7/64 %) بیشترین میزان استفاده از فناوری اطلاعات مشاهده شد. فناوری اطلاعات بیشترین کاربرد را در کتابخانه های مورد مطالعه در جستجوی اطلاعات (100 %) و ذخیره و بازیابی (2/84 %) آن ها دارد و بیشترین استفاده پاسخ دهندگان از کامپیوتر (3/73 %) و شبکه های کامپیوتری (5/55 %) می باشد. اکثر کتابخانه های دانشگاهی شهر زنجان دارای وب سایت هستند و به اینترنت نیز متصل می باشند. 68 % از پاسخ دهندگان امکانات موجود در این کتابخانه ها را جهت ارائه خدمات کافی نمی دانند و 60 % از کاربران تجهیزات فناوری بیشتری را طلب می کنند. به نظر پاسخ گویان عمده ترین مشکل استفاده از فناوری های اطلاعاتی عدم آموزش کافی (4/97 %) و نبود تجهیزات و امکانات مناسب (9/78 %) است و تقریبا (4/47 %) مدیران کتابخانه ها دوره های آموزشی استفاده از فناوری اطلاعات را برگزار کرده اند که بیشترین آموزش مربوط به دوره اینترنت (58 %) می باشد.

با توجه به مطالعات انجام شده در خصوص فرضیه های تحقیق  مشاهده می شود که در کتابخانه های دانشگاهی شهر زنجان تجهیزات و امکانات فناوری اطلاعات به میزان کمی وجود دارد و همچنین میزان استفاده از فناوری اطلاعات در کتابخانه های دانشگاهی شهر زنجان زیر (50 %) می باشد.

بررسی میزان استفاده و آشنایی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل با مهارت های جستجوی اطلاعات در پایگاه های اطلاعاتی پیوسته (On Line)


نام نويسنده: علی جانپور کاسگری، محبوبه

مقطع تحصيلي : ک‍ارش‍ن‍اس‍ی‌ ارش‍د

استد راهنما : فاطمه مهاجری

سال انتشار : 1388

چكيده :

 

پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان استفاده و آشنایی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل با مهارت های جستجوی اطلاعات در پایگاه های اطلاعاتی پیوسته انجام شده است. روش پژوهش پیمایشی از نوع توصیفی است و اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه جمع آوری شده است. داده های به دست آمده از پژوهش با روش های آمار توصیفی، آزمون کای دو و ضریب همبستگی اسپیرمن به کمک نرم افزار SPSS16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان می دهد بین مقطع تحصیلی دانشجویان و میزان آشنایی آن ها با پایگاه های اطلاعاتی و همچنین بین رشته تحصیلی دانشجویان و میزان آشنایی آن ها با پایگاه های اطلاعاتی رابطه معناداری وجود دارد. 8/34% دانشجویان با پایگاه های اطلاعاتی اصلا آشنایی نداشته و 42% آن ها نیز از پایگاه ها استفاده نمی کنند. با توجه به یافته های به دست آمده، بین میزان آشنایی و میزان استفاده دانشجویان از پایگاه ها رابطه معناداری وجود دارد. از بین پایگاه های اطلاعاتی "Science Direct" با میانگین (67/2) و (39/2) به ترتیب شناخته شده ترین و پر استفاده ترین پایگاه اطلاعاتی در بین دانشجویان است. همچنین بر اساس یافته های به دست آمده بین مقطع تحصیلی دانشجویان و میزان دسترسی آن ها به پایگاه های اطلاعاتی و بین رشته تحصیلی دانشجویان و میزان دسترسی آن ها به پایگاه های اطلاعاتی رابطه معناداری وجود دارد. میزان دسترسی دانشجویان به پایگاه های اطلاعاتی با 2/50% در حد متوسط است. بین میزان آشنایی دانشجویان با اینترنت و میزان آشنایی آن ها با پایگاه های اطلاعاتی رابطه معناداری مشاهده شد. میزان آشنایی دانشجویان با عملگرها با 6/26% در حد بسیار کم است. و این در حالی است که 6/25% از دانشجویان اصلا از عملگرها استفاده نمی کنند. از بین عملگرها، عملگر "AND" با میانگین (30/3) و (83/2) به ترتیب شناخته شده ترین و پر استفاده ترین عملگر در بین دانشجویان است. 5/27% دانشجویان با روش های مختلف جستجو در پایگاه های اطلاعاتی اصلا آشنایی نداشته و 1/36% دانشجویان نیز اصلا از این روش ها استفاده نمی کنند. از بین روش های جستجو، "Search History" با میانگین (64/2) شناخته شده ترین و "Browse" با میانگین (50/2) پر استفاده ترین روش جستجو در بین دانشجویان است. بین مقطع تحصیلی دانشجویان و میزان مهارت آن ها در استفاده از پایگاه های اطلاعاتی و بین رشته تحصیلی دانشجویان و میزان مهارت آن ها در استفاده از پایگاه های اطلاعاتی رابطه معناداری وجود دارد. همچنین 5/11% از دانشجویان دارای مهارت متوسط و 5/88% دارای مهارت کم هستند.

تاثیر کاربرد دستکش مطالعه، ابزاری برای تورق نسخه های خطی، کتاب ها، نشریه ها و دیگر مواد کاغذی، جهت حفاظت مواد از رطوبت و فرسودگی و افزایش سرعت کار

نام نويسنده: احمدی زمانی، رضا

مقطع تحصيلي : ک‍ارش‍ن‍اس‍ی‌ ارش‍د

استد راهنما : موسی مجیدی

سال انتشار : 1388

چكيده :

 

این پژوهش با استفاده از روش تحقیق تجربی سعی دارد کاربرد دستکش مطالعه را به عنوان ابزاری برای تورق نسخه های خطی، کتاب ها، نشریه ها و دیگر مواد کاغذی، جهت حفاظت مواد از رطوبت و فرسودگی و افزایش سرعت کار مورد پژوهش قرار دهد. این تحقیق مواد موجود در مجموعه کتابخانه ها را از نظر حفاظت و نگهداری، به ویژه در حین مطالعه و تورق که بایستی به خوبی محافظت شوند مورد بررسی قرار داده و به گونه شناسی عوامل بیولوژیکی مخرب و عواملی که باعث ایجاد رطوبت، فرسودگی و آسیب های کلی منابع می شوند می پردازد. همچنین به مخاطراتی که سلامتی کتابداران را تهدید می کند مانند: بیماری های تنفسی، گوارشی و حساسیت های پوستی و غیره اشاره شده است. به علاوه در مورد استفاده از دستکش جهت حفاظت دست، اختراع دستکش مطالعه و تورق، قابلیت ها و مزایای دستکش اختراع شده و مراحل ثبت اختراع نیز می پردازد.

یافته ها و نتایج پژوهش بدست آمده نشان می دهد 98% کتابداران تایید کردند اکثر مواد کاغذی که با آن سر و کار دارند با گرد و غبار و مواد بیولوژیکی همراه است. بیش از 95% از کارمندان در محیط کار خود نسبت به بهداشت و سلامتی خود نگران هستند. اکثر کارکنان کتابخانه ها (یعنی بیش از 93% آن ها) از نبودن ابزاری مناسب که دیگر نیازی به تر کردن انگشت نباشد را تایید کردند. بیش از 79% کتابداران استفاده از «دستکش مطالعه و تورق» را برای ورق زدن و حفاظت نسخ خطی، نشریات و کتاب ها ابزاری موثر دانسته اند. 94% از کتابداران حجم نمونه نیز اظهار داشته اند که در صورت استفاده از دستکش مطالعه در مقایسه با ورق زدن با دست، تا حد خیلی زیادی منجر به افزایش سرعت کار خواهد شد. نتیجه پژوهش نشان داد که کاربرد «دستکش مطالعه و تورق» برای کلیه کتابخانه ها و مراکز علمی و فرهنگی و کسانی که با مواد کاغذی سر و کار دارند می تواند عمومیت داشته باشد.

تمامی حقوق مطالب محفوظ است

پایگاه کتابداران ایران 2023-2002©