تاريخ تشيع در اسپانيا و مغرب فرهنگ، آثار و سياست و انديشه شيعي در غرب اسلامي

  • عنوان كتاب: تاريخ تشيع در اسپانيا و مغرب فرهنگ، آثار و سياست و انديشه شيعي در غرب اسلامي
  • مؤلف: دکتر محمد رضا شهيدي پاك
    • Title: History of Shiites ' thoughts ,culture ,politics and texts in Spain and Maghreb, History of Shiites in Andalusia
    • Author: Dr.Mohammad Reza Shahidi pak
  • ناشر: انتشارات علويون
  • محل نشر: قم
  • سال نشر: 1395
  • موضوع: تاريخ تشيع، اسپانيا، مغرب، اسلام، قرون وسطي
  • قيمت: 400000 ريال

 

معرفی کتاب:

پراكندگي تشيع در غرب اسلامي از مُسلّمات تاريخ و جغرافياي اسلامي است و يكي از مهمترين ابعاد تاريخنگاري تشيع در اسپانيا در قرون وسطي بررسي علل جلوگيري از انتشار تشيع در اسپانيا و سركوب و مهار انديشه هاي آن در مغرب و تعيين سرانجام آن در غرب اسلامي است. چنانكه در متون مربوط به فتوحات اسلامي در مغرب و اندلس آمده است. نيروهايي از وابستگان حضرت علي(ع) كه نام آن ها با تشيع در تاريخ شبه جزيره ايبري قرين شده است و در بين مسلماناني كه در اندلس ساكن شده اند و در حوادث آنجا حضور داشته اند، ثبت شده است. از جمله آنها بايد از عبدالله بن حنش صنعاني ياد كرده كه آثاري منسوب به او هنوز در شهر سرقسطه اسپانيا وجود دارد و حضور او در اين شهر در متون اندلسي ثبت شده است.

نويسنده پژوهش حاضر به تاريخ تشيع در اندلس از نخستين روزهاي ورود تا پايان قرن دهم هجري و سقوط نهايي اندلس در سال 983 هجري پرداخته است و همچنين در مقدمه اين اثر مؤلف فهرست پژوهش هايي كه در رابطه با اين موضوع انجام داده را به عنوان پيشينه تحقيق و موضوعات مرتبط كه نشان از تلاش هاي علمي و پژوهشي اين استاد گرانقدر حكايت دارد معرفي كرده است از قبيل:

 مقاله تحولات فلسفي و كلامي عهد مرابطين در سال1381– مقاله تحولات فلسفي و كلامي عهد موحدين در سال 1382– تحولات فلسفي و كلامي عهد حفصيان در سال 1383 – كتاب هاي تاريخ تحليلي اندلس و تاريخ تحليلي مغرب چاپ سال 1389 و كتاب اهل بيت در آثار دانشمندان و علماي اندلس و ترجمه و تحقيق كتاب المعجب و مدخل بني حمود دانشنامه جهان اسلام - پژوهش تاريخ، سياست و فرهنگ تشيع در اندلس - پژوهش تاريخنگاري تشيع در غرب اسلامي – علل واقعي سقوط اندلس و نظريه ابن خلدون – تاريخ و انديشه­هاي تشيع و موضوع ويژه علل سياسي مذهبي جلوگيري از انتشار تشيع در اسپانيا دوره اسلامي- مقاله ادريسيان و روي كارآمدن اين دولت و شرايط فرهنگي و سياسي عصر آنها و اقدامات عمراني آنان.

همچنين اين پژوهش در صدد تحليل علل واقعي اقدامات دولت هاي حاكم بر اسپانيا برآمده است.از جمله امويان اندلس كه قدرت را در شرق و غرب جهان اسلام از تشيع ربودند و پيروان آن را در شهرهاي شرقي و بصره و در حجاز و عراق و مصر و جزيره و در شهرهاي مغربي و اندلسي اشپيليه، قرطبه، مالقه، مهديه، فاس و مراكش قتل عام نمودند و مجبور به جابجايي، پنهان شدن و مهاجرت در سرزمين هاي اندلس و مغرب كردند و زمينه هايي فراهم ساختند تا آن ها غرب اسلامي را ترك كنند.

كتاب تاريخ تشيع در اسپانيا و مغرب فرهنگ، آثار و سياست و انديشه شيعي در غرب اسلامي عنوان روي جلد با توضيحات «تاريخ انديشه هاي شيعي در اندلس، تاريخ انديشه هاي شيعي در مغرب، علل ناپايداري و جلوگيري از توسعه تشيع در اندلس، سرانجام تشيع در اندلس و قيام ها و دولت هاي شيعي در اسپانياي اسلامي» و عنوان اصلي كتاب «تاريخ تشيع در اسپانيا و مغرب قرون وسطي، فرهنگ آثار و انديشه ها و سياست شيعي در اندلس و مغرب» تأليف دكتر محمد رضا شهيدي پاك عضو هيأت علمي گروه تاريخ و فرهنگ و تمدن ملل اسلامي دانشگاه آزاد اسلامي تهران مركز، و استاد برجسته دانشگاه آزاد اسلامي قم با شماره كتابشناسي: 4121872 و با رده بندي كنگره: 1395ت9ش/239BP كه انتشارات علويون قم در پاييز 1395 براي اولين بار در قطع وزيري كوچك و با جلد شميز چاپ و منتشر نموده و 000/400ريال براي آن قيمت گذاري شده است كه داراي 386 صفحه است، كتاب داراي فهرست مطالب كامل است كه شامل: يازده باب و 54 فصل و132 قسم و 19فرع است كه فصول زير باب ها و قسم ها زير فصول و فروع زير قسم ها آورده شده است. محتواي كتاب علمي و جامع و مستندند و با عنوان كتاب و عنواين فرعي موضوعات ارتباط منطقي و سلسله اي برقرار مي كند و حجم مطالب تناسب دارند مستندات و توضيحات مطالب و اصطلاحات به صورت زير نويس آمده اند. توضيحات پشت جلد كتاب تصوير كلي و اهداف و انگيزه اثر و ديدگاه كلي مؤلف را بيان مي كند.

 

محتواي مطالب كتاب:

 محتواي كتاب كه در قالب باب، فصل، قسم و فرع آمده است كه مؤلف جهت استدلال هاي مطالب از روش­هاي علمي و از منابع دست اول و معتبر بهره گرفته و اطلاعات جامع و كامل از اوضاع شيعيان در مناطق غربي جهان اسلام به دست مي دهد كه محتويات عناوين مطالب كتاب به شرح زير آمده است:

باب اول: مقدمه تاريخي و جغرافيايي داراي 3فصل و7 قسم دارد.

باب دوم: تاريخ و جغرافياي سياسي تشيع در اسپانيا دوره اسلامي و مغرب شامل 4فصل و15قسم و3فرع.

باب سوم: مفاهيم و اصسلاحات برساخته در مورد تشيع در متون مغرب واندلس در قرون وسطي داراي 3 فصل و 18 قسم و يك فرع است.

باب چهارم: فرق شيعي و نحله هاي متأثر از تشيع در غرب اسلامي شامل2فصل7قسم است.

باب پنجم: جريان مهدويت در غرب اسلامي داراي 4 فصل و17 قسم است.

باب ششم: معتزله و انديشه هاي اعتزال در غرب اسلامي داراي يك فصل و4 قسم است.

باب هفتم: سياست شيعي در اندلس؛ اهل بيت در غرب اسلامي ( اهل بیت در متون اسلامی اندلس - اهل بیت در متون اسلامی مغرب ) طولاني ترين باب كتاب شامل 11 فصل و40 قسم است.

باب هشتم:آثار مكتوب شيعي در دولت هاي مغرب و اندلس داراي 5 فصل و13 قسم است.

باب نهم: ميراث تشيع در اندلس شامل 8فصل و 5قسم و3فرع است.

باب دهم: آثار مكتوب اهل البيت در دوره حفصيان داراي 9 فصل و4قسم و12فرع است.

باب يازدهم: جهاد صوفيان مغرب و نسب شريف و تشيع شامل 5 فصل است.

در صفحات پاياني كتاب پيش از فهرست منابع و مآخذ كه به صورت الفبايي معرفي كرده، چكيده مطالب كتاب (Abstract) به زبان انگليسي آمده است.

 

 

تهيه كننده: عباس رضازاده مقدم – دانشجوي دكتراي تاريخ و تمدن اسلامي – دانشگاه آزاد اسلامي قم

تمامی حقوق مطالب محفوظ است

پایگاه کتابداران ایران 2023-2002©