دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی؛ منابع دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی به صورت الکترونیک در اختیار علاقمندان قرار گرفت نهاد کتابخانههای عمومی کشور منابع دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی را به صورت الکترونیک در اختیار علاقمندان قرار دارد.
مقررات شرکت در دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی
در بخش «شرایط و مقررات» این فراخوان آمده، شرکت در این جشنواره برای عموم علاقهمندان در تمامی گروههای سنی میسر است و کاربران جهت شرکت در مسابقه باید یکی از قالبهای فردی، گروهی و خانوادگی را انتخاب کنند. علاقهمندان میتوانند هم در بخش فردی و هم گروهی البته با دو کتاب متفاوت در مسابقه شرکت کنند. ضمن اینکه شرکت همزمان در بخش الکترونیک و مکتوب از یک کتاب امکانپذیر نمیباشد. همچنین شرکت برای عموم کتابداران علاقهمند، تنها در بخش الکترونیک امکانپذیر است.
راهنمای شرکت در جشنواره برای بخش کودک (۴ تا ۱۲ سال/ متولدین ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۴)
در این بخش کودکان عزیز میتوانند در سه قالب نقاشی، فعالیت گروهی، پویش کتابخوان با توجه به شرایط زیر شرکت کنند. کودکان عزیز برای شرکت در قالب «نقاشی» میتوانند تصویر نقاشی خود در سایت جشنواره بارگذاری کنند و یا برگههای نقاشی را از طریق مراجعه به یکی از کتابخانههای عمومی دریافت و پس از تکمیل به کتابخانه تحویل دهند.
مسابقه نقاشی در رده سنی کودک منوط به خواندن کتاب و ارائه تصویر متناسب با مفاهیم موجود در کتاب با ذکر صفحه مورد نظر است. همچنین کودکان در ترسیم نقاشی از تمامی ابزار نقاشی (مدادرنگی، آبرنگ، مداد شمعی و گواش) می توانند استفاده کنند. تناسب اثر با محتوای کتاب، کیفیت رنگ آمیزی، هنر تصویرگری، خلاقیت و کپی نبودن از آثار کتاب، از موارد مهم در بالا بردن سطح کیفی آثار در این بخش است.
قالب «فعالیتهای گروهی» از این جشنواره، ویژه کودکان ۹ تا ۱۲سال (متولدین ۱۳۸۶تا ۱۳۸۹) است که علاقهمندان به فعالیتهای گروهی شامل نمایش نامه خوانی(بازخوانی محتوای کتاب بر اساس شخصیت های داستان توسط افراد گروه)، جمعخوانی (خوانش گروهی کتاب)، اجرای نمایش (اجرای نمایش یا تئاتر بر اساس محتوای کتاب) و روزنامه کتاب (طراحی و ساخت روزنامه دیواری از محتوای کتاب) تنها میتوانند به صورت الکترونیک و با ضبط و ارسال فیلم از فعالیت خود که بیانگر محتوای کار باشد، در مسابقه شرکت کنند. گروههای علاقهمند در بخش فعالیتهای گروهی باید بین ۲ تا ۵ نفر باشند و تصاویر ویدئویی حداکثر در ۷ دقیقه و حجم ۱۰۰ مگابایت، همراه با معرفی کامل اعضاء در سایت و درج نوع فعالیت ضبط و ارسال گردد. (تمامی موضوعات بخش گروهی باید مرتبط با موضوع جشنواره باشد.)
همچنین کودکان در بخش «پویش کتابخوان» نیز میتوانند فیلمهای معرفی، بازگوئی قصه یا خوانش بخشهای جذاب کتاب را، در قالب پویش کتابخوان و بصورت فردی ارسال کنند. شرکت کنندگان باید توجه داشته باشند هنگام ضبط فایلهای ویدئویی خود را معرفی کرده و نام کتاب و داستان یا صفحه مربوطه را ذکر کنند و فیلمها در این قالب ترجیحاً به صورت عمودی ضبط و حداکثر در ۵ دقیقه و حجم۷۰ مگابایت در سایت جشنواره بارگذاری و ارسال شود.
راهنمای شرکت در جشنواره برای بخش نوجوان (۱۳ تا ۱۷ سال / متولدین ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۵)
علاقهمندان در بخش «نوجوان» نیز میتوانند به چهار شیوه ترسیم «نقاشی»، «چهار گزینهای»، «فعالیتهای گروهی» و «پویش کتابخوان» در این جشنواره شرکت کنند. نوجوانان علاقهمند به بخش «نقاشی» می توانند از تمامی وسایل نقاشی (مداد رنگی، آبرنگ، مداد شمعی و گواش) استفاده کنند.
مسابقه نقاشی در رده نوجوان منوط به خواندن کتاب و ارائه تصویر متناسب با مفاهیم موجود در کتاب به همراه ذکر صفحه مورد نظر است. نوجوانان برای شرکت در این بخش میتوانند یا تصویر نقاشی خود را در سایت بارگذاری کنند و یا برگههای نقاشی را از طریق مراجعه به یکی از کتابخانههای عمومی در سراسر کشور دریافت و پس از ترسیم به کتابخانه تحویل دهند. لازم به ذکر است در انتخاب آثار برتر در این بخش اولویت با تصاویری است که مشابه تصاویر کتاب نباشد. تناسب اثر با محتوای کتاب، کیفیت رنگ آمیزی، هنر تصویرگری، خلاقیت و کپی نبودن از آثار کتاب، از موارد مهم در بالا بردن سطح کیفی آثار در این بخش است.
در بخش «چهار گزینهای» نیز نوجوانان عزیز میتوانند با انتخاب یکی از منابع جشنواره در هریک از بخش های فردی یا خانوادگی مطابق ضوابط شرکت کنند. علاقهمندان برای شرکت در این بخش باید جهت دریافت پاسخنامه بصورت مکتوب به یکی از کتابخانههای عمومی سراسر کشور مراجعه و فرم مربوطه را دریافت و یا در صورت تمایل به شرکت بصورت الکترونیک، به سایت جشنواره به آدرس www.razavi.iranpl.ir مراجعه کنند.
نوجوانان علاقهمندان به فعالیتهای گروهی شامل نمایش نامه خوانی(بازخوانی محتوای کتاب بر اساس شخصیت های داستان توسط افراد گروه)، جمعخوانی(خوانش گروهی کتاب)، اجرای نمایش (اجرای نمایش یا تئاتر بر اساس محتوای کتاب) و روزنامه کتاب(طراحی و ساخت روزنامه دیواری از محتوای کتاب) نیز میتوانند در بخش «گروهی» و تنها به صورت الکترونیک و با ضبط فیلم از فعالیت خود در مسابقه شرکت کنند. در آماده سازی روزنامه دیواری از مطالبی مانند خلاصه و معرفی کتاب، نظر بزرگان در مورد کتاب، توضیحاتی از کتاب، معرفی نویسنده، مشخصات کتاب و ... می توانید استفاده کنند. گروههای علاقهمند در بخش فعالیت های گروهی باید بین ۲ تا ۵ نفر باشند و تصاویر ویدئویی حداکثر در ۷ دقیقه و حجم ۱۰۰ مگابایت، همراه با معرفی کامل اعضاء در سایت و درج نوع فعالیت ضبط و ارسال گردد (تمامی موضوعات بخش گروهی باید مرتبط با موضوع جشنواره باشد.)
بخش «پویش کتابخوان» نیز از دیگر بخشهای پیشبینی شده برای رده سنی نوجوان است که نوجوانان برای شرکت در این بخش می توانند معرفی کتاب را به دو صورت فردی و یا معرفی کتاب در قالب نشست کتابخوان ترجیحاً به صورت افقی و در یک جمع (دوستانه، خانوادگی، همکاری و...) حداکثر در ۵ دقیقه و حجم ۷۰ مگابایت در سایت جشنواره بارگذاری و ارسال کنند. ارسال فیلم موبایلی فقط از منابع رده سنی نوجوان جشنواره مقدور و شرکت کنندگان توجه داشته باشند که هنگام ضبط فایلهای ویدئویی خود را معرفی کرده و نام کتاب و داستان یا صفحه مربوطه را ذکر کنند.
راهنمای شرکت در جشنواره برای بخش جوان و بزرگسال (بالای ۱۸ سال / متولدین ۱۳۸۰ به بالا)
بر اساس فراخوان منتشر شده علاقهمندان به شرکت در بخش «جوان و بزرگسال» میتوانند از سه شیوه مختلف در دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی شرکت کنند. علاقهمندان به شرکت در قالب «چهار گزینهای» میتوانند با انتخاب یکی از منابع جشنواره در هریک از بخش های فردی یا خانوادگی مطابق ضوابط شرکت کنند. این افراد باید جهت دریافت پاسخنامه بصورت مکتوب به یکی از کتابخانه های عمومی سراسر کشور مراجعه و فرم مربوطه را دریافت کنند و یا در صورت تمایل شرکت بصورت الکترونیک به سایت جشنواره مراجعه کنند.
همچنین در قالب «پویش کتابخوان» علاقهمندان شرکت باید فیلمهای معرفی کتاب را در یک جمع (دوستانه، خانوادگی، همکاری و...) ضبط و ارسال کنند. فیلمهای قالب پویش کتابخوان ترجیحاً به صورت افقی ضبط و حداکثر ۵ دقیقه و حجم۷۰ مگابایت ضبط و در سایت جشنواره بارگذاری و ارسال شود. شرکت کنندگان در این قالب توجه داشته باشند که ارسال فیلم موبایلی فقط از منابع رده سنی جوان و بزرگسال جشنواره مقدور است و هنگام ضبط فایلهای ویدئویی خود را معرفی کنند. نحوه معرفی، خلاقیت، بیان و کیفیت تصویر و صدا از موارد مهم در بالا بردن سطح کیفی آثار در این قالب است.
«داستانک نویسی» قالب دیگری از شیوه شرکت گروه سنی جوان و بزرگسال در این جشنواره است که طی آن علاقهمندان باید با توجه به منابع جشنواره (احادیث، آیات و سایر محتوای کتابها) به نگارش داستانی کوتاه (داستانک حداکثر تا ۵۰۰ کلمه) پرداخته و داستان خود را در قسمت مربوط به این قالب وارد کنند. همچنین داستانهای ارائه شده نباید الگوبرداری شده از منابع اینترنتی یا غیر اینترنتی باشد. زبان ساده و دور از اغراق، تاثیر گذار، جذاب و دارای یک اتفاق(طرح) از موارد مهم در بالا بردن سطح کیفی آثار در این قالب است.
مهلت شرکت در جشنواره و دریافت منابع
علاقهمندان به شرکت در دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی تا ۹ خرداد ۱۳۹۹ فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. علاقمندان میتوانند با مراجعه به آدرسهای www.samakpl.ir یا www.razavi.iranpl.ir برای دریافت فایل کتابها اقدام و یا جهت دریافت امانی کتابهای جشنواره به کتابخانههای عمومی سراسر کشور مراجعه کنند. از تمامی افراد و خانوادههای برگزیده در سطح ملی برای شرکت در آیین پایانی جشنواره دعوت میشود.
به مناسبت گرامیداشت ایام دهه فجر در روز
سه شنبه مورخ 1398/11/15 در کتابخانه
عمومی شهید مدرس عضویت رایگان می باشد
«جوانان درباری و آرمانشهر»
پدیدآور: سید حمید روحانی؛ ناشر: بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی؛ تعداد صفحات: ۲۵۸
کتاب جوانان درباری و آرمانشهر روایت تاریخی و شیرین یکی از مبارزان و مجاهدان حکومت اسلامی است به نام بهمن حجت کاشانی که همراه همسرش کاترین عدل از درون دربار شاهنشاهی و پادگان نظامی به پیام انقلابی امام (ره) لبیک گفتند و با چشم پوشی از مادیات و زرق و برق درباری به سوی برپایی و ساختن آرمانشهر حکومت اسلامی حرکت کردند.
این حرکت و مجاهدت نشان از آن دارد که نهضت اسلامی امام (ره) علاوه بر این که بر دل و جان مردم ایران نشسته است، تا عمق ذهن و جان برخی از اهالی کاخ ستمگران رسوخ و رخنه کند و ندای ملکوتی ایشان بر جان بیدار دلانی که هنوز از لذات و جذبههای کاخ و کاخنشینی سرمست نشدهاند را به سوی نور و روشنایی بکشاند و از آنان درباریانی انقلابی و مسلمان بسازد.
در این اثر تاریخی اتفاقات و تحولات روحی برخی از وابستگان دربار پهلوی و سعی و کوشش آنها برای تحقق انقلاب و برپایی حکومت اسلامی مهمترین محور کتاب است.
از موضوعات مهم کتاب پرداختن به ماجراهای سه شخصیت درباری است، به نامهای بهمن حجت کاشانی، فرزند سرهنگ محمود حجت که در راه براندازی نظام پادشاهی و تشکیل حکومت اسلامی تلاشهای بسیاری نمود و در پایان این حرکت انقلابی به دست مأمورین شاه، به شهادت میرسد.
علی اسلامی اصل فرزند شاهپور علیرضا پهلوی و نوه رضاشاه پهلوی که نام واقعی او پاتریک پهلوی بود، از مادری لهستانی تبار به نام کریستین شولوسکی به دنیا آمد. علی پس از آشنایی با شخصیت بهمن و متأثر از اندیشه و قیام او، نام و مرام خود را در جریان نهضت دینی تغییر میدهد و ماجراهای غریبی را رقم میزند.
خانم کاترین عدل، دختر پروفسور عدل و همسر بهمن حجت، که او هم غریبانه شهید میشود.
نویسنده با استفاده از اسناد رسمی و نیز مصاحبه با شاهدان و بستگان فعالان این قیام، توانسته اثری با ویژگیهای مهم و منحصر به فرد را در خصوص انقلاب اسلامی از به جای گذارد.
تصور روییدن یک گل زیبا در لجنزار برای عده ای دشوار است. شاید با مطالعه سرگذشت علی پهلوی اسلامی به عنوان عضوی از خاندان پهلوی به این کلام الهی رهنمون شویم که امکان تولد از مردگان هم وجود دارد.
«دختر پیامبر»
پدیدآور: محمدعلی جاودان؛ ناشر: موسسه ایمان ماندگار؛ تعداد صفحات: ۱۴۵
بررسی دقیق ابعاد تاریخی اتفاقات پس از رحلت پیامبر صلوات الله علیه و آله و کشف زوایای پنهان این رویدادها دریچۀ تازهای به روی تشنگان معرفت و جویندگان حقیقت اسلام میگشاید. شناخت حوادثی که یکی پس از دیگری، چهرۀ حکومت و جامعۀ اسلامیِ ساخته به دست معمار آسمانی آن و رسول نور را دگرگون میکند، راهنمای خوبی است برای درک عمیق تاریخ اسلام.
چقدر آسمان دلگیر است و روزهای سخت بی فاطمه چه دیر میگذرد... چقدر باغهای مدینه بیرنگ شدهاند و گلها رنگ و بوی گذشته را ندارند... خورشید دیگر روشنی نمیبخشد و چشمهها آبهای گوارا نمیزایند...
خدایا چقدر علی تنهاست...
"دختر پیامبر" ارائۀ گزارشی است از وقایع زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها پس از رحلت نبی مکرم صلوات الله علیه و آله. کتاب ماندگاری از مؤسسه ایمان ماندگار که در عین ایجاز و اختصار به این موضوع پرداخته است. مطالب این کتاب، کوتاه، مستند و تحقیقی است و نویسنده میکوشد تا با بهرهگیری دقیق از منابع معتبر تاریخی، گزارشی دقیق و خالی از هرگونه زیادهگویی و بزرگنمایی به مخاطب خود عرضه کند. این کتاب در پنج فصل و با مهمترین اتفاق پس از رحلت پیامبر یعنی ماجرای سقیفه آغاز میشود و با توضیحاتی پیرامون رحلت حضرت فاطمه سلام الله علیها و اتفاقات پس از آن پایان مییابد و در خلال این مباحث به بسیاری از پرسشها و ابهامات و شبهات مطرح در این دوره زمانی حساس، مستند و مستدل پاسخ میگوید.
توضیحات مختصر و مفید سرآغاز کتاب، دورنمایی از فرهنگ مردم عرب و آیین و رسوم قبیلهای آن زمان ترسیم میکند و در ادامه با سیری تاریخی و منظم آنچه را که بر اسلام پس از پیامبر آمده است روایت میکند. تعیین جانشین برای پیامبر، بیعت گرفتن از امیرمؤمنین علیه السلام، فاطمه سلام الله علیها پس از پیغمبر صلوات الله علیه و آله، داستان اموال پیامبر و فدک، رحلت ام ابیها، وصیت و به خاک سپاری آن حضرت، اتفاقات پس از رحلت و ... از جمله موضوعاتی است که با بهرهگیری از اسناد معتبر و مورد قبول جهان اسلام شرح و تفسیر میگردد.
استفاده گسترده و فراوان از منابع اهل سنت در نقل روایات تاریخ و تحلیل آن، یکی از مهمترین ویژگیهای کتاب است.
«درود بر برادر ارتشی»
پدیدآور: حمیدرضا شاهآبادی؛ ناشر: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان؛ تعداد صفحات: ۳۲
سحرگاهان ۲۲ بهمن خبرهای مأیوس کننده برای ارتشبد قره باغی ارسال میشد. اخباری حاکی از این که کلانتریها یکی پس از دیگری در حال سقوط اند، سربازان به مردم میپیوندند. همافران، گاردی ها را شکست دادهاند، مردم اداره تسلیحات ارتش را به محاصره خود درآوردهاند. نیروهای هوانیروز از فرمان سرپیچی میکنند و حاضر به اطاعت نیستند، سرلشکر نشاط فرمانده گارد جاویدان از فرمان فرمانده نیروی زمینی سپهبد بدره ای سرپیچی میکند و نیرویی برای حمایت از فرماندار نظامی نمیفرستد. در آن لحظات حساس، رژیم شاه میکوشید تا به تنها تکیه گاه خود که سخت بدان امیدوار بود، توسل جوید. یعنی ارتش را به بهانههای گوناگون از پادگانها بیرون کشیده و علی رغم وظیفه اصلی آن که دفاع از مرزهای میهن و حفظ حقوق و مصالح و شرف مردم است رویاروی همان مردم قرار دهد. اما وقتی فطرتهای پاک ارتشیان مسلمان که جزء مردم و بخشی از پیکر این جامعه بودند از خروش و قیام ملت متأثر شد و جرقههای اسلامخواهی و انساندوستی در قلبهای آنها درخشیدن گرفت، تمام امید رژیم که به استوانه تنومند ارتش متکی بود، بر باد رفت و کاخ ظلم و ستم طاغوت فروپاشید.
حمیدرضا شاهآبادی در این کتاب وقایع پیوستن ارتش به ملت را با روزشمار وقایع از تاریخ ۱۳بهمن ۱۳۵۷ تا روزهای پیروزی انقلاب با بیانی ساده و شیوا برای نوجوانانی که در آن روزهای خروش و غرور انقلابی حضور نداشتند به تصویر کشیده است و با استفاده از سخنان و رهنمودهای امام خمینی (ره) که در آن روزها راه گشای مردم و سربازان و فرماندهان ارتشی بود وقایع و اتفاقات انقلاب را بازگو مینماید.
همچنین نویسنده در این کتاب با اشاره به شعارهایی که از سوی مردم و سربازان به گوش میرسید، خواننده را با حال و هوای انقلابی و شور و خروشی که بین مردم بود آشنا میکند.
«مثل مادر مهربان»
پدیدآور: طیبه شامانی؛ ناشر سوره مهر؛ تعداد صفحات ۳۲
کتاب مثل مادر مهربان اثر طیبه شامانی، مجموعهای از اشعار ویژه کودکان است که برای گروه سنی (ب) تهیه شده و ویژگیهای یک اثر جذاب و خواندنی برای کودکان را دارد. شاعر توانمند و خوش ذوق توانسته در این اثر، اشعاری آموزنده را که در آنها موارد آموزشی به صورت غیرمستقیم مطرح شده، برای کودک بسراید.
شاعر، مفاهیمی مانند کرامت انسانی، میهندوستی، مهارتهای زندگی، پایبندی به ارزشهای خانواده و مضامین اخلاقی دیگر را در اشعارش گنجانده است.
از جمله جذابیتهای یک کتاب برای کودکان تصاویر رنگی و جذاب، متن کوتاه و آهنگین آن است. تعداد خطوط، سایز نوشتهها و چیدمان عکسها کمک میکند که کودک از خواندن لذت ببرد.
در اشعار کتاب از مفاهیم پندآموز و پیامهای مستقیم اثری نیست و شاعر پیامهای خود را هنرمندانه، شاعرانه و کودکانه و غیر مستقیم انتقال داده است.
یک کلاه سبز
میگذاری روی سر
شاخههایت میشود
لانۀ شانه به سر
گربهای لم میدهد
ظهر زیر سایهات
شب که شد، یک یاکریم
میشود همسایهات
هست با این که تنت
چوبهای سفت و سخت
مثل مادر مهربان
باز هستی ای درخت
کتابهای «مثل مادر مهربان»، «درود بر برادر ارتشی»، «دختر پیامبر» و «جوانان درباری و آرمانشهر» در قالب طرح کتاب خوان بهمن ماه ۱۳۹۸ برای استفاده علاقهمندان به کتاب و کتابخوانی معرفی شد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی نهاد کتابخانههای عمومی کشور، چهار کتاب «مثل مادر مهربان» سروده طیبه شامانی از انتشارات سوره مهر، «درود بر برادر ارتشی» نوشته حمیدرضا شاهآبادی از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، «دختر پیامبر» نوشته محمدعلی جاودان از انتشارات موسسه ایمان ماندگار و «جوانان درباری و آرمانشهر» نوشته سید حمیدروحانی از انتشارات بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاباسلامی در طرح کتابخوان بهمن ماه ۱۳۹۸ معرفی شد.