v\:* {behavior:url(#default#VML);} o\:* {behavior:url(#default#VML);} w\:* {behavior:url(#default#VML);} .shape {behavior:url(#default#VML);}
Normal
0
false
false
false
false
EN-US
X-NONE
FA
شمــاره 2
نشریـه فرهنگـی موعــود قــرآن
7- معرفی امامان
«يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَطيعُوا الله وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُم»
«ای کسانی که ایمان آوردهاید اطاعت کنید خدا را و اطاعت کنید پیغمبر و اولی الامر از خودتان را» نساء: 59
جابر بن يزيد جعفىّ گويد از جابر بن عبدالله انصارى شنيدم كه مى گفت: وقتى كه خداى تعالى بر پيامبرش اين آيه را فرو فرستاد گفتم: يا رسول الله! خدا و رسولش را شناختهايم، پس اولو الأمرى كه خداوند طاعت آنها را مقرون به طاعت خود كرده چه كسانى هستند؟
فرمود: اى جابر آنها جانشينان من و ائمّه مسلمين پس از من هستند، اوّل ايشان عليّ بن أبى طالب است و بعد از او حسن و حسين و عليّ بن الحسين و محمّد بن عليّ - كه در تورات به باقر معروف است و تو اى جابر او را مى بينى و آنگاه كه او را ديدار كردى سلام مرا به او برسان - و پس از او جعفر بن محمّد صادق و موسى بن جعفر و عليّ بن موسى و محمّد بن عليّ و عليّ ابن محمّد و حسن بن عليّ و پس از او همنام و هم كنيه من حجّه الله در زمينش و بقيّه الله در بين عبادش، فرزند حسن بن عليّ ائمّه مسلمين خواهند بود، او كسى است كه خداى تعالى مشرق و مغرب زمين را به دست او بگشايد، او كسى است كه از شيعيان و اوليائش غايب شود، غيبتى كه بر عقيده به امامت او باقى نماند مگر كسى كه خداوند قلبش را به ايمان امتحان كرده است.
جابر گويد: گفتم: يا رسول الله! آيا در غيبت او براى شيعيانش انتفاعى هست؟
فرمود:
آرى، قسم به خدايى كه مرا به نبوّت مبعوث فرمود به نور او استضائه مى كنند و به ولايت او در دوران غيبتش منتفع مى شوند مانند انتفاع مردم از خورشيدى كه در پس ابر است، اى جابر! اين سرّ مكنون خداوند و علم مخزون اوست، آن را از غير اهلش بپوشان.
كمال الدين، ج1، ص:253
8- معرفی قائـم
« وَ مَنْ يُطِعِ الله وَ الرَّسُـولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ الله عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَالصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً »
و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، (در روز رستاخيز،) همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيقهاى خوبى هستند. نساء: 69
علی بن ابراهیم در تفسیر این آیه ، تفسیری منسوب به امام صادق (ع) را ذکر می کند:
« نبيّين اشاره به رسول خدا (ص) است و صدّيقين
اشاره به علی (ع) است ، و شهيدان اشاره به حسن (ع) و حسین (ع) است، و صالحان ائمه
(ع) می باشند، و نيکورفيقان اشاره به قائم از آل محمد(عج) است.»
(تفسير قمی
، ج1 ، ص142)
9- فرود حضرت عیسی (ع)
«وَ إِنْ مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ إِلاَّ لَيُؤْمِنَنَّ بِهِ قَبْلَ مَوْتِهِ وَ يَوْمَ الْقِيامَةِ يَكُونُ عَلَيْهِمْ شَهيداً»
« و هيچ يك از اهل كتاب نيست مگر اينكه پيش از مرگش به او [حضرت مسيح] ايمان مى آورد و روز قيامت، بر آنها گواه خواهد بود .» نساء: 159
روايت است از شهر بن حوشب که گفت :
حجاج به من گفت : آيه ای در کتاب خداست که در آن درمانده ام.
گفتم : امير کدام آيه؟
گفت : فرموده ی خداوند: «و هيچ يك از اهل كتاب نيست مگر اينكه پيش از مرگش به او [حضرت مسيح] ايمان مى آورد»، به خدا سوگند من دستور می دهم يهودی و نصرانی را گردن زنند، سپس چشم به او می دوزم پس نمی بينم لبهايش را حرکت دهد تا اينکه بی حرکت گردد؟
گفتم : خداوند حال امير را اصلاح نمايد چنانکه تأويل کرده ای نيست.
گفت : چگونه است ؟
گفتم : همانا عيسی (عليه السّلام) پيش از قيامت به دنيا فرود می آيد، پس اهل هيچ آيين يهود و غير از آن (نصرانی) باقی نماند مگر آنکه پيش از مردنش به او ايمان آورد و پشت سر حضرت مهدی (ع) نماز گزارد.
گفت : وای بر تو ، اين را از کجا آورده ای ؟
من گفتم : اين را محمد بن علی بن الحسين بن علی بن ابيطالب (ع) برايم حديث فرمود.
گفت : به خدا سوگنداز چشمه ی زلالی آورده ای.
(تفسير قمی ، ج1،ص158)
10- یاران مهدی(عج)
«يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي الله بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكافِرين»
«ای کسانی که ایمان آورده اید هرکدام از شما ها از دین خود مرتد شود پس بزودی خداوند قومی را که بسیار دوست می دارد و آنها نیز خداوند را دوست می دارند و نسبت به مؤمنان فروتن و بر کافران سرفراز و مقتدرند به نصرت اسلام خواهد برانگیخت» مائده: 54
تأویل آیه :
سليمان بن هارون عجلىّ گويد: شنيدم امام صادق عليه السّلام مى فرمود:
« همانا صاحب اين امر يارانش براى او نگهدارى شدهاند، اگر همه مردم نيز از بين بروند خداوند يارانش را به او مى رساند، و آنان همان كسانى هستند كه خداى عزّ و جلّ فرموده: «اگر اينان بدان كافر شوند پس به تحقيق ما گروهى را كه بدان كافر نيستند بر آن موكّل كردهايم» (انعام : 89)
و باز آنان همان كسانى هستند كه خداوند در باره آنان فرموده «خداوند به زودى گروهى را خواهد آورد كه آنان را دوست مى دارد و آنان نيز او را دوست مى دارند، در برابر مؤمنان فروتن و در برابر كافران با عزّت و درشت خو و سختگير هستند»
غيبت نعمانى، ص: 316
***
11- خروج قائـم
«هَلْ يَنْظُرُونَ إِلاَّ أَنْ تَأْتِيَهُمُ الْمَلائِكَةُ أَوْ يَأْتِيَ رَبُّكَ أَوْ يَأْتِيَ بَعْضُ آياتِ رَبِّكَ يَوْمَ يَأْتي بَعْضُ آياتِ رَبِّكَ لا يَنْفَعُ نَفْساً إيمانُها لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ في إيمانِها خَيْراً قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُون»
«آيا جز اين انتظار دارند كه فرشتگان به سويشان بيايند، يا پروردگارت بيايد، يا پارهاى از نشانههاى پروردگارت بيايد؟ [اما] روزى كه پارهاى از نشانههاى پروردگارت [پديد] آيد، كسى كه قبلًا ايمان نياورده يا خيرى در ايمان آوردن خود به دست نياورده، ايمان آوردنش سود نمىبخشد. بگو: «منتظر باشيد كه ما [هم] منتظريم» انعام: 158
تأویل آیه :
ابو بصير از امام صادق عليه السّلام روايت می كند كه در تفسير اين قول خداى تعالى فرمود:
این يعنى خروج قائم منتظر ما، سپس فرمود: اى ابا بصير! خوشا بحال شيعيان قائم ما، كسانى كه در غيبتش منتظر ظهور او هستند و در حال ظهورش نيز فرمانبردار اويند، آنان اولياى خدا هستند كه نه خوفى بر آنهاست و نه اندوهگين مىشوند.
کمال الدین،ج2،ص357