بازگشایی سالنهای مطالعه

 

نشست کتابخوان مجازی تخصصی

کتابخانه مرکزی تبریز برگزار می نماید:
نشست کتابخوان مجازی تخصصی با موضوع: امام هشتم، رضا (ع)


با حضور اعضای نوجوان کتابخانه مرکزی تبریز

📆زمان ۶ تیر ماه ۱۴۰۰
🕰ساعت ۱۱ صبح

لینک برنامه
https://www.skyroom.online/ch/tabrizpl.it/markazipl

لینک را کپی و مستقیما در مرورگر کروم پیست نموده و وارد شوید. یا لینک را دستی در مرورگر گوگل کروم بنویسید و وارد شوید.
در صورت نیاز مرورگر کروم را بروز رسانی کنید.

 

الو کتاب؛ طرح تحویل کتاب درب منازل

 

قابل توجه اعضای محترم؛

با توجه به تداوم شیوع اپیدمی کرونا، اداره کل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی طرح «الو کتاب» را با هدف افزایش سرانه مطالعه و تسهیل دسترسی اعضا به منابع کتابخانه‌ای، در آذربایجان شرقی آغاز کرد.
این طرح در مرحله نخست، به صورت آزمایشی در شش کتابخانه مرکزی تبریز، کتابخانه شیخ سلار خسروشاه، کتابخانه نور باسمنج، کتابخانه پارکشهر مرند، کتابخانه شهید رجائی عجبشیر و کتابخانه شهید باهنر عجبشیر اجرا می‌شود. متقضایان می‌توانند با مراجعه به سامانه مدیریت کتابخانه‌های عمومی کشور (سامان) به نشانی www.samanpl.ir کتاب مورد نظر خود را جستجو و نسبت به ثبت آن اقدام کنند. همچنین اعضا می‌توانند با مراجعه به پرتال اداره کل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی به نشانی www.tabrizpl.ir  ضمن اطلاع از کتابخانه های هدف در این طرح، شماره تماس کتابخانه مدنظر خود را جستجو و به صورت تلفنی از ساعت 9 تا 13 تماس گرفته و درخواست امانت خود را ثبت کنند.
کتاب‌های درخواستی پس از تجمیع، به صورت بهداشتی بسته‌بندی شده و در روزهای یکشنبه و چهارشنبه از ساعت 14 تا 19 به درب منازل اعضا ارسال خواهد شد. همچنین اعضا می‌توانند به صورت تلفنی نسبت به تمدید یا عودت کتاب‌های دریافتی اقدام کنند. کتاب‌های دریافتی از اعضا در کتابخانه به مدت یک هفته قرنطینه خواهد شد و سپس به چرخه امانت باز خواهد گشت.
شایان ذکر است در صورت استقبال اعضا و علاقمندان به کتابخوانی، این طرح در سایر کتابخانه های آذربایجان شرقی نیز اجرا و اطلاعات کتابخانه های عضو طرح «الو کتاب» در جدول زیر به روزرسانی خواهد شد.

ردیفنام کتابخانهآدرسشماره تماس
1.مرکزی تبریزتبریز، چهارراه لاله، جنب فروشگاه رفاه34407622
2.شیخ سلار خسروشاهخسروشاه، خیابان امام خمینی، اول کوی پاسداران، پلاک 132442216
3.نور باسمنجباسمنج، خیابان سپاه کتابخانه عمومی نور36342074
4.پارکشهر مرندمرند، بلوار شهید کسایی، پارکشهر مرند، کتابخانه عمومی پارکشهر42238899
5.شهید رجائی عجبشیرعجبشیر، خیابان شهید رجائی روبروی بنیاد شهید37625046
6.شهید باهنر عجبشیرعجبشیر، شیشوان، خیابان 17 شهریور، اسلام آباد، گلستان 1037636397

تسلیت شهادت امام حسن عسکری(ع)

 

فرزند غایبش را سر سلامت بگویید وباران اشکتان را در بی شکیبی انتظار بهانه سازید….

شهادت مظلومانه امام حسن عسگری (علیه السلام) را به حضرت بقیــه الله اعظــم و همه عاشقـان و شیعیان حضرتش تسلیت میگوییم

معرفی کتاب سلاح‌خانه شماره پنج

📚سلاح‌خانه شماره پنج با عنوان اصلی Slaughterhouse – Five اثر برجسته و مهمی از کورت ونه‌گات جونیر است که در آن به حادثه مهمی در طول جنگ جهانی دوم می‌پردازد. 
✔️دو مورد درباره این رمان بسیار به چشم می‌آید: یکی جنبه ضدجنگ بودن آن و دومی طنز تلخی که در سراسر کتاب دیده می‌شود. طنزی که اگر وجود نداشت شاید کسی تحمل صحنه‌های فجیعی که در کتاب آمده را نداشت. حوادثی که منجر به دیوانه شدن شخصیت اصلی کتاب می‌شود در واقع همان فاجعه‌هایی که خود نویسنده نیز در طول جنگ جهانی از سر گذراند.

✔️بیلی پیل‌گریم شخصیت اصلی کتاب سلاخ‌خانه شماره پنج است که اتفاقات جنگ کار او را به «بیمارستان مخصوص سربازان سابق» کشانده است. او هنگامی که از جنگ بازمی‌گردد آن آدم سابق نیست و توانایی ارتباط برقرار کردن را از دست داده. به دیوانه‌ای تبدیل شده که دقیقا می‌داند به چه دلیل عقلش را از دست داده. بیلی در جنگ توسط نیروهای نازی دستگیر شده و در شهر درسدن زندانی می‌شود. پس از بمباران درسدن زنده به خانه برمی‌گردد اما آنچه که در این شهر شاهد آن بود کار او را به بیمارستان مخصوص می‌کشاند.
✔️در تیمارستان به سمت کتاب‌های علمی تخیلی کشیده می‌شود و پس از خواندن همین کتاب‌هاست که مرزهای جنون بیلی جابه‌جا می‌شود.

✔️در این میان، آدم فضایی‌های «ترالفامادوری» را می‌بینیم که بیلی را می‌دزدند و او را به سیاره خودشان می‌برند. در آنجا بیلی را در یک باغ وحش انسانی به نمایش می‌گذارند که در واقع کل این باغ وحش انسانی، کنایه‌ای است از زندگی انسان‌ها بر روی کره زمین. در سیاره آدم فضایی‌ها مفهوم «زمان» دستخوش تغییر و تحول است و بیلی توانایی سفر در زمان را پیدا می‌کند.

معرفی کتاب توهمات

#معرفی_کتاب 
📚این داستان تخیلی، نوشته ریچارد باخ، درباره‌ی استادی است متولد سرزمین "ایندیانا" که از سرزمینی اساطیری به این دنیا، قدم گذاشته است. او ابتدا با حرفه‌ی مکانیک ماشین با این جهان، آشنا می‌شود. سپس براثر معجزاتی که از وی سرمی‌زند، مردم او را "فسیح" می‌نامند. تازمانی که در حلقه‌ی کسانی قرار می‌گیرد که از او شفا و غذا می‌خواهند، نیز می‌خواهند به جای آن‌ها زندگی کند و به جای آن‌ها بیاموزد. در این لحظه، استاد از خداوند می‌خواهد تا این مسئولیت را از او سلب و خداوند خواسته‌ی او را اجابت می‌کند. و...
 

برای سلامتی خود و عزیزانتان ماسک بزنید

 

بازنمایی تعدادی از کتابهای موجود در کتابخانه به مناسبت شهادت امام رضا (ع)

ادامه نوشته

معرفی کتاب "تلفن همراه"

 

استیون کینگ در رمان تلفن همراه به سراغ ترس و جنگ برآمده از تکنولوژی رفته است. در این داستان، تلفن های همراه از طریق زدودن هرگونه درکی از انسانیت از مغز انسان ها و تبدیل آن ها به موجوداتی مخرب و مسخ شده، باعث شکل گیری دنیایی دیگر شده اند. افراد بدون تلفن همراه، مانند کلیتون ریدل و جمع کوچکی از اطرافیانش، باید برای بقا تلاش کنند و ماجراجویی آن ها برای پیدا کردن همسر و پسر کوچک کلیتون، باعث خلق داستانی پرماجرا و شوکه کننده می شود. طرفدارانی که از ابتدا با آثار کینگ آشنا بوده اند، تغییر سبک مثبتی را در این رمان مشاهده خواهند کرد. رمان تلفن همراه، تریلری فوق العاده هیجان انگیز و پرماجراست که بار دیگر مخاطبین را به دنیای پرآشوب یکی از برترین نویسندگان عصر حاضر می برد.
 

بازنمایی تعدادی از کتابهای موجود در کتابخانه به مناسبت شهادت امام حسن(ع)

ادامه نوشته

بازنمایی تعدادی از کتابهای موجود در کتابخانه به مناسبت رحلت پیامبر گرامی اسلام

ادامه نوشته

تسلیت ایام رحلت و شهادت

خورشید به سوگ مصطفی  می‌گرید
مهتاب به حال مجتبی می‌گرید
درمشهدِ دل چه کربلایی برپاست
قومی به شهادت رضا می‌گرید

✴️فرا رسیدن رحلت حضرت پیامبر(ص) و شهادت امام حسن(ع) و امام رضا(ع) تسلیت باد

روز جهانی نابینایان

 

معرفی کتاب چشم نابینا، دل بینا

چشم نابینا، دل بینا/ مؤلفان: لیلا انصاری‌لاله، علی زینالی‌صومعه 

پاره‌ای از مباحثی که در این کتاب مطرح گردیده بدین قرار است: نقش بینایی در تعامل اجتماعی، مهارت‌های کارآمدی بینایی، حفظ شخصیت نابینایان، عدم شناخت نابینایان و تاثیرات آن بر زندگی آن‌ها، تاثیر خانواده و جامعه بر شخصیت نابینایان، چگونگی رفتار با نابینایان، اشتغال نابینایان در ایران، و چند اقدام اساسی دولت‌ها برای رفاه نابینایان. هم‌چنین، در پایان، نگارنده، شرح زندگی چهار شخصیت فرهیخته‌ی نابینا را به اجمال بازگو کرده است که عبارت‌اند از: "سری قائنی"، "ابوالعلاء معری"، "رودکی سمرقندی" و "جان میلتون".

معرفی کتاب تئوری انتخاب

کتاب تئوری انتخاب با عنوان فرعی درآمدی بر روان شناسی امید نوشته دکتر ویلیام گلسر است که علی صاحبی ترجمه آن را انجام داده است. این کتاب ارزشمند را می‌توان از جمله مفیدترین کتاب‌ها در زمینه روانشناسی دانست.

تئوری انتخاب معتقد است هنگامی که افراد در ارضای نیازهای خود ناکام می شوند، دست به رفتار می زنند. یعنی رفتار و عمل خاصی را انتخاب می کنند تا شاید بدان وسیله نیازشان را برآورده کنند. این رفتار، هدفمند است و هدفش ارضای نیاز مورد نظر است.

تئوری انتخاب یک تئوری مبتنی بر روانشناسی کنترل درونی است که معتقد است گذشته بر زندگی کنونی ما اثر شگرفی داشته است، ولی تعیین کننده رفتار کنونی ما نیست.

ده اصل بنیادین تئوری انتخاب

ویلیام گلسر در فصل آخر کتاب تئوری انتخاب ده اصل بنیادین تئوری انتخاب را به صورت خلاصه آورده است و در مورد آن می نویسد:

از طریق پیروی از این ده اصل است که می توانیم آزادی و اختیار شخص خود را ابتدا تعریف و سپس بازتعریف کنیم.

۱۰ اصل بنیادین:

اولین اصل در کتاب تئوری انتخاب

تنها فردی که می توانیم رفتارش را کنترل کنیم خودمان هستیم 

ادامه نوشته

من ماسک می زنم ...

 

معرفی کتاب مقتل الحسین به مناسبت اربعین حسینی

 

معرفی کتاب مقتل الحسین به مناسبت اربعین حسینی

توسط خانم باباپور کتابدار کتابخانه مرکزی تبریز 

(فیلم معرفی کتاب در پیج اینستاگرام کتابخانه و کانال کتابخانه در پیام رسان سروش)

مَقْتَل‌ُ الْحُسَین نخستین مَقتل دربارهٔ واقعۀ عاشورا و شهادت امام حسین(ع)، نوشتهٔ ابو مِخنف (درگذشت ۱۵۷ق) . این کتاب دو نسل پس از واقعه عاشورا نگاشته شده و به جهت شهرت گردآورندۀ آن، به «مقتل‌ ابی‌مِخنف»، شهرت یافته است. مقتل ابومخنف تا حدود قرن چهارم، موجود بوده، اما بعدها مانند دیگر آثار ابومخنف، از میان رفته است.
کتابی که امروزه با نام «مقتل ابومخنف» شهرت دارد، کتابی مجعول است. محمدهادی یوسفی غروی در کتاب «وقعة الطف لأبی‌مخنف» تلاش کرده است با گردآوری و تدوین نقل‌قول‌های موجود در کتاب «تاریخ طبری»، مقتل واقعی ابو مخنف را بازسازی کند. جواد سلیمانی این کتاب را با عنوان «نخستین گزارش مستند از نهضت عاشورا»، به فارسی ترجمه کرده است.

لوط بن یحیی بن سعید بن مخنف الازدی مشهور به ابومخنف، در نیمهٔ دوم قرن اول هجری در کوفه به دنیا آمد و در سال ۱۵۷ یا ۱۵۸ هجری درگذشت. او کتاب‌های بسیاری نوشته است. نجاشی ۲۸ کتاب و ابن ندیم ۳۰ کتاب برای وی برشمرده است.برخی از آنها عبارت است از:‌ کتاب قتل عثمان، کتاب صفّین، کتاب مقتل محمّد بن أبی بکر، کتاب مقتل أمیر المؤمنین(ع).

مقتل ابی مخنف، نخستین مقتل درباره واقعه عاشورا است. زمانی که وی نگارش مقتل الحسین را آغاز کرد، هنوز برخی از شاهدان مورداعتمادِ واقعه کربلا، در قید حیات بودند. به گفتهٔ محقق «وقعة الطف»، دلیلی بر تشیع ابو مِخنف در دست نیست، اما روشن است که وی متمایل به اهل بیت بود و به آنان محبت داشته است.

تسلیت اربعین حسینی

اربعین یعنی چهل منزل عزا
اربعین یعنی شبی بی انتها
اربعین یعنی غریبی، بی کسی
اربعین یعنی همه دلواپسی
اربعین یعنی چهل منزل سفر
اربعین یعنی همه خوف و خطر

اربعین حسینی تسلیت باد

قرائت زیارت اربعین

 

قرائت زیارت اربعین، همنوا با رهبر انقلاب

📅 پنجشنبه ۱۷ مهر، ساعت ۱۰ از شبکه یک سیما 

نقاشی های کودکان عزیز به مناسبت روز کودک

 

تبریک روز جهانی کودک

روز جهانی کودک روزی است که برای تجلیل و حمایت از کودکان به رسمیت شناخته شده‌است. 

برگزاری نشست کتابخوان مجازی کودک در محیط اسکای روم

نشست کتابخوان کتابخانه ای مجازی با حضور اعضای خردسال کتابخانه در محیط اسکای روم برگزار شد. در این نشست کتاب الاغ مهربان و پوست گورخر توسط نیلای حسین پور؛ کتاب دیک دامپزشک توسط نیکی بهمدی ؛کتاب کتی سلام میکند توسط پارلا فرشباف؛کتاب درخت بخشنده توسط فاطمه بوذری، کتاب بزرگترین شغل دنیا توسط علی کاه فروشان معرفی شدند.

جهت مشاهده فیلم معرفی کتاب توسط کودکان عزیز می توانید به کانال کودکان و نوجوان کتابخانه در پیام رسان سروش به نشانی (markazikids@) یا پیج کتابخانه مرکزی تبریز در اینستاگرام به نشانی (TABRIZ_CENTRAL_PUBLIC_LIBRARY@ ) مراجعه نمایید .

نشست کتابخوان مجازی به مناسبت روز جهانی کودک

 

انشالله فردا سه شنبه پانزده مهر راس ساعت یازده صبح منتظر حضور گرم و پرشور اعضای عزیز  هستیم 
فقط کافیه رو لینک کلیک کنین یا آدرس رو تو قسمت جستجوی مرورگر کروم کپی کنین و با وارد کردن نام خودتون به عنوان مهمان وارد محیط اسکای روم بشین و قصه گویی های قشنگ خردسالان عزیز رو ببینین 
https://www.skyroom.online/ch/tabrizpl.ir/markazipl

چاپ دلنوشته عضو کتابخانه در جلد 9 هدهدسفید

 

انتشار جلد نهم کتاب هدهد سفید برای نوجوانان

نهمین جلد از کتاب «هدهد سفید» با مطالب متنوعی درباره دفاع‌مقدس و ادبیات، سفر به دیار کریمان، مروری بر دلتنگی اعضای کتابخانه‌ها و تلاش‌های کتابداران در روزهای تعطیلی این مراکز فرهنگی به دلیل شیوع ویروس کرونا، به صورت الکترونیکی منتشر و در دسترس اعضای نوجوان کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور قرار گرفت.

 دریافت نسخه الكترونيك شماره 9 هدهدسفید از طریق لینک زیر

  https://media.iranpl.ir/d/2020/09/27/0/205523.pdf/ 

معرفی کتابهای منتخب طرح کتابخوان ماه مهر 99

جهت شناخت بیشتر کتابهای منتخب به ادامه مطلب مراجعه نمایید 

ادامه نوشته

اطلاعیه از طرف بخش نابینایان کتابخانه مرکزی تبریز

احتراماً بدین وسیله به اطلاع آن دسته از  اعضای نابینا و کم بینا که در آزمون های استخدامی کشوری آبان ماه شرکت خواهند کرد ، میرساند جهت آمادگی بیشتر و  حضور با کیفیت در آزمون های استخدامی منابع عمومی مورد نیاز عزیزان توسط بخش نابینایان کتابخانه مرکزی تبریز در قالب دو بسته منابع آزمونی فراهم شده است و در ادامه این مطلب ، شرکت‌کنندگان می‌توانند از لینک های ارائه شده منابع خود را دانلود کنند.
این بسته های منابع آزمونی شامل ادبیات فارسی، اندیشه های سیاسی انقلاب اسلامی ،معارف اسلامی اندیشه های سیاسی امام خمینی، مهارتهای چندگانه رایانه‌ای، رساله امام خمینی و استفتائات حضرت آیت الله خامنه ای، اطلاعات عمومی و معلومات اجتماعی، آزمون های تستی مربوط به استخدام های کشوری، بسته های سوالات تخصصی مربوط به آزمون های استخدامی ویژه آموزش و پرورش، قانون اساسی  جمهوری اسلامی ایران و... می باشد. لازم به توضیح است که برای تهیه منابع تخصصی هر رشته تحصیلی اعضای نابینا منابع خود را به بخش نابینایان کتابخانه مرکزی اعلام نمایند تا در اسرع زمان منابع مورد نیازشان را دریافت بکنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت منابع مورد نیاز تخصصی، با شماره زیر می توانید تماس حاصل فرمایید.

09143113754  آقای ساعی 

 

دومین نشست کتابخوان مجازی به مناسبت هفته دفاع مقدس

نشست کتابخوان مجازی برگزار شده در محیط اسکای روم به مناسبت هفته دفاع مقدس در هفت مهر ماه
✔️📚در این نشست کتاب دا توسط خانم زارع پور؛ کتاب من از موصل آمده ام توسط آقای تقی پور؛ کتاب سفر به گرای 270 درجه توسط خانم کبیر ؛ کتاب روزهای بی آینه توسط خانم باقری معرفی شدند.

 

اولین نشست کتابخوان مجازی برگزار شده  به مناسبت هفته دفاع مقدس

نشست کتابخوان مجازی برگزار شده در محیط اسکای روم به مناسبت هفته دفاع مقدس در شش مهر ماه
✔️📚در این نشست کتاب دختر شینا توسط خانم اعلمشاهی؛ کتاب نورالدین پسر ایران توسط خانم عادلی؛ کتاب مربع های قرمز توسط آقای امان اللهی؛ کتاب خط مقدم توسط خانم شیرین بیگی عظیمی معرفی شدند.
 

معرفی نویسنده: زوزه ساراماگو